Bygglovshandläggare / Byggnadsinspektör
Arbeta som Bygglovshandläggare/ Byggnadsinspektör
Nästa start januari 2025
Ansökan är stängd
Öppen 240815-241115
Arbetsuppgifter
Bygglovshandläggare kallas ibland även för Byggnadsinspektör. Kommuner arbetar olika. En del delar upp ett ärende från ansökan till beviljat bygglov som sköts av bygglovshandläggaren medan byggnadsinspektören arbetar med ärendet från byggstart till slutbesked. I andra kommuner har en och samma person hand om ärendet från start till slut och har då ibland titeln bygglovshandläggare och ibland byggnadsinspektör.
Arbetsuppgifterna är bland annat handläggning av bygglov och tillsynsärenden enligt Plan- och bygglagen.
Bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör håller ofta självständigt möten, där de som berörs av ett bygge träffas.
Bygglovshandläggare får besluta om kontrollplaner, sköter uppföljning, utövar tillsyn och utfärdar slutbevis samt att personen också ger information och rådgivning till allmänheten.
Jeanette Boström
Kontaktperson och huvudlärare
Som Bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör kommer du bl.a. att granska och bedöma ansökningar om bygglov, granska ritningar, ha tillsyn på byggarbetsplatser och ge råd och upplysningar om byggande. Efter 1 1/2-års studier har du mycket stora chanser att få ett arbete som är både stimulerande och utvecklande. Du kommer att få arbeta självständigt, ibland i team och träffa många människor i ditt yrke.
Vad du kommer lära dig
Undervisning:
Undervisningen sker på heltid och distans under 1,5 år med 8st träffar i Örnsköldsvik. Den studerande har tillgång till Office 365 under hela studietiden.
Undervisningen bygger på lärarledda lektioner via Teams 2-3 förmiddagar per vecka. All undervisning är synkron, vilket betyder att alla studerande ses samtidigt på schemalagda tider tillsammans med läraren. Då yrkesrollen kräver både självständigt arbete och arbete i team så varieras även undervisningen med både självständiga arbeten och grupparbeten/inlämningsuppgifter.
Kurser:
Byggnadsteknik, 30 yh-p
Kursens syfte och mål är att ge kunskap om byggteknik, stommar och vilka laster som påverkar grunder, väggar, bjälkslag och tak. Vidare ska de studerande besitta kännedom om byggandets process och byggnadskonstruktion, ritningsläsning och tolkning av byggtekniska ritningar. Vidare skall den studeranden ha goda kunskaper i vanligt förekommande byggnadsskador och orsaker till dessa, vanliga byggmaterials egenskaper och funktion samt besitta en förmåga att kunna redogöra för tekniska egenskaper och prestanda.
Bemötande och kommunikation, 20 yh-p
Kursens mål och syfte är att den studeranden skall ha kunskap om och förmåga att redogöra för grundläggande kommunikationsteorier, skriva fram samt förbereda och genomföra bygglovsärenden samt samråd. Därtill kunna kommunicera bygglovsärenden skriftligt och muntligt på svenska och engelska. Ha kunskap om konflikthantering samt identifiera lämpliga tillvägagångssätt i olika scenarier och konflikter som kan uppstå i rollen som bygglovshandläggare.
Kommunal och statlig förvaltning, 10 yh-p
Plan- och bygglagen och bygglagstiftning, 50 yh-p
Samhällsplanering, arkitektur, gestaltning, 30 yh-p
Hållbart byggande och miljölagstiftning, 20 yh-p
Kursen mål och syfte är att den studerande skall ha förmåga att redogöra för förutsättningar för en hållbar utveckling samt känna till och redogöra för relevant miljölagstiftning samt aktuella och relevanta miljömål skriva de vanligaste miljöklassningarna samt dess styrkor och svagheter. Vidare skall de studerande kunna problematisera kring energiläget i Sverige samt reflektera över nuläge och möjliga framtidsscenarier avseende energihushållning och energieffektivt byggande.
Bygglovsprocessen, 30 yh-p
Lärande i arbete 1 och 2, 35+55 yh-p
Efter LIA 2 skall den studerande kunna tillämpa kunskaper för att lösa uppgifter av mer komplex karaktär, utifrån en given planering kunna bemöta arbetskollegor samt eventuella kunder och samarbetspartners med egna mandat till beslut om nästa steg. Vidare kunna dokumentera, utvärdera och presentera arbetet utifrån avsedd mottagares behov och önskemål samt beskriva vilka aktuella utvecklingsmetoder som används vid arbetsplatsen och hur arbete med krav- och kvalitetsarbete fungerar.
Examensarbete, 20 yh-p
Behörighet och urval
Antagningsprocessens 4 steg
1. Behörighet till yrkeshögskolan
2. Särskilda förkunskapskrav
3. Urvalsprocessen
4. Slutgiltig bedömning
Antaningsprocessen startar när ansökan registreras. Ansökan sker i ett webbformulär.
1. Behörighet till yrkeshögskolan
Behörighet till yrkeshögskolan. Läs mer om behörighet till yrkeshögskolan här.
Som sökande kan du åberopa reell kompetens och då genomför skolan en kompetensbedömning.
Skriv ut dokumentet ”Reell kompetens Bygglovshandläggare” fyll i denna och ladda upp den i antagningssystemet.
Läs mer om reell kompetens här.
2. Särskilda förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:
-Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
-Teknik 1 eller Bygg och anläggning 1.
3. Urvalsprocessen
Om antalet behöriga överstiger antalet platser för utbildningen ska ett urval genomföras bland behöriga sökande. De poäng de sökande sammanlagt har anger i vilken ordning sökande erbjuds plats på utbildningen.
Poäng ges genom:
-Betyg. (Matematik 2, Svenska 2, Svenska som andraspråk 2, Teknik 1, Bygg och anläggning 1, Bygg och anläggning 2)
-Särskilt prov. (Svenska ord- och läsförståelse, grundläggande teknik och byggteknik, grundläggande datoranvändning)
4. Slutgiltig bedömning
Antagningsbesked skickas ut under första veckan i december. Sökande erbjuds plats enligt poäng i urvalet med högst poäng först osv. Reserver antas löpande, vissa gånger så långt in som ett par veckor efter utbildningen startat.
Finansiering
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar studielån hos CSN. Studerande bekostar resor och boende vid platsträffarna i Örnsköldsvik.